Over ons

Bij de Speechschrijversvakschool leer je hoe je een boeiende, overtuigende en inspirerende speech, pitch of presentatie voorbereidt. Van het schrijven van de tekst tot de presentatie. Voor jezelf of voor een ander.

De Speechschrijversvakschool richt zich op twee doelgroepen: mensen die speeches schrijven voor zichzelf en mensen die speeches schrijven voor een ander. Voor iedere doelgroep bieden we een ‘eigen’ Vaktraining aan, allebei op basis van de acht taken van een speechschrijver. Omdat we werken met kleine groepen krijgen alle deelnemers veel individuele aandacht. De deelnemers komen meestal uit allerlei organisaties, van overheid tot bedrijfsleven, uit Nederland en Vlaanderen; daardoor leer je ook veel van elkaar en bouw je een interessant netwerk op.

De Vaktraining ‘De kunst en kunde van een goede speech’ is gericht op beginnende professionele speechschrijvers. Dat is een vak apart, waarbij veel meer komt kijken dan ‘een beetje leuk kunnen schrijven’. Naast de acht taken besteden we daarom ook aandacht aan een paar specifieke aspecten van het vak: het leren kennen van je spreker(s), je rol als adviseur en het werken in een complexe omgeving.

De Vaktraining ‘Van papier tot podium’ is gericht op managers, bestuurders, politici en andere mensen die willen leren hoe ze overtuigend kunnen spreken, van een korte pitch voor een kleine groep tot een groot verhaal voor een breed publiek. Naast de acht taken besteden we ruime aandacht aan presentatietechnieken, podiumangst en stemgebruik.

De Vaktrainingen leggen de basis. Maar speeches schrijven is ook vak en een vaardigheid die je moet blijven ontwikkelen. Door te blijven leren en luisteren. Door open te staan voor nieuwe ontwikkelingen en nieuwe inzichten. Over taal en leiderschap, over stijl en structuur, over presentatie en argumentatie. Maar ook door te werken aan wat nog niet zo goed gaat: zorgen voor een duidelijke structuur in je speeches, stijlfiguren gebruiken, abstracte zaken concreet maken, verhalen vertellen. Om in  die behoefte te voorzien bieden we masterclasses, intervisiebijeenkomsten en individuele coaching aan. Met en van vakgenoten en experts uit binnen- en buitenland.

De speechschrijversvakschool is een initiatief van speechschrijver, trainer en coach Renée Broekmeulen. Meer informatie: zie www.reneebroekmeulen.nl

In de media

Lees algemeen nieuws, interviews en recensies en beluister podcasts. Bezoek de “In de media” pagina via de knop hieronder.