Masterclasses en
korte trainingen
Doelgroep
Als je je punt wil maken op het podium, als je wil blijven boeien en overtuigen, is er altijd wat nieuws te leren. Over hoe je een verhaal kunt houden dat past bij het moment, hoe je je impact kunt vergroten via sociale media, over hoe je je stem nóg beter kunt gebruiken. Om maar wat voorbeelden te noemen. De Speechschrijversvakschool biedt ieder half jaar een aantal korte trainingen en workshops om steeds beter dat podium te pakken.
Masterclass: ‘De rode draad’
Trainer: Renée Broekmeulen
13 mei 2025
Een heldere, boeiende speech heeft een heldere structuur: wat bij elkaar hoort staat bij elkaar in een logische volgorde. Een structuur die ook hoorbaar moet zijn. Dat is belangrijk omdat je geen kopjes kunt gebruiken en je luisteraars niet kunnen terugbladeren; je moet ze bij de eerste tonen vastpakken en tot het slotakkoord niet meer loslaten. Met andere woorden: je moet zorgen voor een hoorbare rode draad in je speech.
Opzet: Je leert technieken om een speech een hoorbare structuur te geven, om te zorgen dat je boodschap en je argumenten hoorbaar samenhangen en tot een logische conclusie leiden. Hoe zorg je voor bruggetjes tussen verschillende onderwerpen en argumenten? Hoe bouw je aan een boeiende rode draad die je luisteraars van begin tot eind meeneemt in je verhaal, van premisse tot conclusie? Dat doen we met voorbeelden uit verleden en actualiteit, maar vooral aan de hand van je eigen speeches en die van de andere deelnemers: wat ging er goed en wat kan beter?
Leerdoelen: na de masterclass heb je geleerd hoe je een speech logisch opbouwt, hoe je die opbouw hoorbaar maakt en hoe je een rode draad kiest en uitwerkt tot een framewerk voor je verhaal.
Studiebelasting: 1 dagdeel training, 1 uur voorbereiding
Kosten: 300 euro (ex btw)
Masterclass: ‘Hou het kort! Verhalen vertellen in 80 woorden’
Trainer: Karel Feenstra
20 maart 2025
De kortste roman ooit geschreven telde zes woorden. En geen lezer hield de ogen droog. Goede verhalen ontlenen hun kracht niet aan de hoeveelheid woorden. Vaak geldt zelfs: hoe korter, hoe krachtiger. En dat is best moeilijk als je veel te vertellen hebt. Maar hoe herken je de overtollige woorden? Wanneer is een verhaal nou een goed verhaal? In deze masterclass laat columnist en speechschrijver Karel Feenstra zien dat tachtig woorden vaak genoeg zijn. Dat helpt je niet alleen om scherper te formuleren maar ook om je verhaal goed te presenteren op sociale media.
Opzet: Schrijven is schrappen. Om goed te kunnen schrijven moet je weten wat je vertellen wil. De toverkracht van een goed verhaal kan niet zonder nuchtere techniek. In deze masterclass ontrafelen we de structuren die verhalen hun aantrekkingskracht geven. Aan de hand van literaire voorbeelden en filmklassiekers leggen we het patroon bloot waarop elk goed verhaal gebaseerd is. Daarmee gaan we aan het werk. Je gaat naar huis met een goed verhaal in tachtig woorden.
Leerdoelen: Na deze masterclass kijk je met andere ogen naar verhalen. Je zal strenger naar je pen kijken. Daar zullen straks misschien wat minder woorden uit vloeien, maar wat er uitkomt, zal sterker zijn! Of dat nu een speech, een corporate story of een kort verhaal is.
Karel Feenstra is schrijver, copywriter en werkt ruim zes jaar als speechschrijver bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Sinds 2013 schrijft hij elke week een column in tachtig woorden voor literair platform Tzum.
Studiebelasting: 1 dagdeel training, 1 uur voorbereiding
Kosten: 300 euro (ex btw)
Inschrijfformulier Masterclasses
Selecteer hieronder je Masterclass en schrijf je in.
De Speechschrijversvakschool
Oprichter en eigenaar: Renée Broekmeulen.
Adres
Laan van Meerdervoort 448
2563 BG Den Haag